Direktlänk till inlägg 12 juli 2018

Hjärnornas kamp börjar

Av Ann-Louise Ryrvik - 12 juli 2018 09:53

Nu har det skett en etapp i Sveas utveckling. Från att interaktionen mellan oss varit enkel och man inte sett någon direkt inlärning så har det börjat nu.

Första tecknet var att hon inte ville "hoppa i korgen", något som hon förstått och gjort sedan länge. Jag har tanken att hopp i korgen är en punkt för kontroll för att gå ut ur buren för att slippa flyganfall och andra utbrytningsförsök. Det hon nu ogillar med korgen är nog just kontrollen, för från buren ned till köket/kontoret har jag hållit mjukt om hennes vingar men samtidigt hindrat henne från att flyga iväg redan där. Det är okul tycker hon, samtidigt en nödvändighet för att det ska fungera. Ett sätt att få en kontrollpunkt.

Nu ville hon inte i den. Hon gjorde allt möjligt utom det. Satt på axlarna och grejade, gosade, hoppade ned på armarna, men INTE i korgen. Testade att vänta ut, vilket har funkat de andra gångerna som hon strejkat. Funkade inte. Det var tillräckligt kul och mysigt att jag var där. 

Jag började då steg två. Om hon inte hoppat i efter en liten stund, gick jag ut. Provade detta och det tog säkert fem gånger innan hon hoppade i. Men när hon väl tog beslutet gick hon rätt i. Så det är inte det att hon inte förstår. Försökte göra det ännu mer förstärkande med lite ost, men det var nog inte det hon egentligen ville. Hon ville ut.


Idag behövdes det bara att jag lämnade två gånger, sedan hann jag knappt in innan hon hoppade ned i den. Jag gick då direkt ut och ned i köket. Spännande att se om det gått bakåt eller framåt i morgon :-)


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 6 september 2018 12:07


I dag fick Ivan tre korta spår.  Första spåret (spår 7) gick jättefint! Han har verkligen förstått vad han ska göra och har fin förväntan.  Andra spåret (spår 8 ) fick han vind från första spåret så han blev lite störd, och ville tillbaka. Tred...

Av Ann-Louise Ryrvik - 18 juli 2018 23:28

Idag började min lilla docka lukta. Jag tycker att det har varit knepigt att det inte luktat alls av hennes bajs. Hade förväntat mig något riktigt illa. Idag så.....  Tur hon är söt, för nu är blafforna inte så roliga.   Så här ser det ut när h...

Av Ann-Louise Ryrvik - 18 juli 2018 13:15

  Antagligen blir det den med rött halsband som blir min "Ivan". Red Zon dog. Ska tydligen ha en massa humör. När mamma tik ska tvätta honom så sägar han ifrån.  Hua hur ska det gå.         ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 juli 2018 22:15

I söndags åkte vi upp till Stockholm för några dagars Nose Work träning. Det var jag, Svea och Zack samt min "stab" och deras hundar. Det blev högkvalitativt eftersom det bara var vi fyra och världens bästa Adam Hübinette.  Mycket bekräftelse på de...

Av Ann-Louise Ryrvik - 13 juli 2018 23:25


Måste bara dela denna (dåliga) bild på Svea och Zack. Det gillar verkligen varandra och när Zack la sig på sidan för att sova middag i värmen, ja då la sig Svea Korp också rakt ned på marken =D. Helt otroligt.      ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards